Myymälän neliömetreistä käydään brändien välillä kovaa taistelua. Pieneenkin tilaan on silti mahdollista suunnitella näyttävä kokonaisuus, joka kiinnittää kuluttajan huomion.

Kaupassa asioidaan usein hieman kiireessä, tuttuja tuotemerkkejä suosien ja mahdollisesti puhelinta vilkuillen. Asiakkaan huomiosta kilpailevat monet brändit ja tuotteet, ja siksi markkinoinnin on lyhyessä hetkessä pystyttävä herättämään kaupassa kävijän mielenkiinto.

”Myymälämarkkinoinnin avulla kilpailijasta erottautuminen on taitolaji, joka vaatii luovuutta: asiakkaan huomio on saatava kiinnittymään haluttuun kohteeseen, ja nopeasti kerrottava, mitä tuotetta mainostetaan. Kuluttajan huomion vangitsemiseen käytössä oleva aika on todella lyhyt, vain sekunteja tai sekunnin osia”, Hansaprintin myyntipäällikkö Harri Kalliokoski kertoo.

 

 

Luova tilan käyttö tuotteiden esillepanossa

Yksi iso määrittävä tekijä myymälämarkkinoinnin toteutuksen suunnittelussa on se, kuinka paljon tilaa brändi saa käyttöönsä. Aina näyttävyyteen ei kuitenkaan välttämättä tarvita suurta määrää lattiatilaa.

”Myyntitelineen rakenne voidaan suunnitella sellaiseksi, että se herättää huomion joka suunnasta. Osaavan rakenne- ja visuaalisen suunnittelun avulla voidaan telineeseen tehdä korkeuseroja, lisäosia ja muotoja. Parasta on, kun telineeseen saadaan riittävä määrä tuotteita esille, ja sen lisäksi brändikommunikaatiolle on hyvin tilaa”, Kalliokoski toteaa.

”Lisäksi myymälämarkkinointia kannattaa hyödyntää muuallakin kuin tuotteiden välittömässä läheisyydessä: brändielementtejä voi mahdollisuuksien mukaan sijoittaa tuoteosaston lähettyville ohjaamaan asiakasta, tai jo heti myymälän sisääntuloon. Esimerkiksi ovelta lähtevät lattiatarrat voivat johdattaa suoraan halutulle osastolle. Mainostuotteita voi kiinnittää myös kattoon, mutta silloin on muistettava pitää huolta asentamisen helppoudesta. Turvallisuuteen on muutenkin syytä kiinnittää huomiota: myyntiteline ei saa kaatua tai mennä rikki liian helposti.”

Kalliokoski kehottaa brändejä suuntaamaan katseet myös myymälän ulkopuolelle. Houkutteleva tuotteiden esillepano on viimeinen askel ennen ostopäätöstä, mutta markkinointia kannattaa sijoittaa jo myyntipaikan lähistölle.

”Esimerkiksi tienvarsimainos kadun varrella ennen myymälää tai huomiota herättävä näyteikkuna kiinteistön ulkoseinällä ohjaavat asiakasta sisälle tekemään ostopäätöksen. Myös myymälän piha-aluetta kannattaa mahdollisuuksien mukaan hyödyntää”, Kalliokoski vinkkaa.

Arlan cheddarjuusto herättää huomiota katukuvassa.

 

Ideoita myymälämarkkinointiin

Hansaprint toteuttaa paljon erilaisia 3D-somistuksia ja myyntitelineitä yhteistyökumppaninsa Orle Oy:n kanssa. Orlen yrittäjä Leif Orvasto mainitsee erityisesti 3D-tuotesuurennokset ja -pienennökset, jotka ovat tehokkaita keinoja myymälämarkkinointiin ja tuotteiden esillepanoon.

”Jos kyseessä on esimerkiksi kovin pieni tuote, kuten vaikkapa shampoo tai ripsiväri, ei tuote itsessään riitä pysäyttämään asiakasta. Mutta jos myyntiteline on kaksi metriä korkean shampoopullon muotoinen, se riittää kyllä kiinnittämään huomion”, Orvasto toteaa.

”Lattialle taas voi laittaa tulostettavan lattiamaton, joka on helppo ja edullinen tapa lisätä kampanjanäkyvyyttä. Näyteikkunaan pystytään tekemään elementtejä, jotka ovat osittain myös myymälän ulkopuolella – tällaiset elementit ovat kohtuullisen edullisia toteuttaa, mutta toteutus on silmiinpistävämpi kuin perinteinen ikkunatarra. Lisäksi voidaan tarvittaessa lisätä vielä ääntä ja liikettä. Sellaistakin on joskus tehty, että myymälän ulkopuolella olevan höyryputken ympärille on suunniteltu kahvikuppi, jolloin höyry näyttää nousevan kupista”, Orvasto luettelee.

3D-tuotesuurennokset ovat oiva tapa tuoda näyttävyyttä tuotteiden esillepanoon.

Houkuttelevuutta myyntitelineeseen materiaalivalinnoilla

Orlen 3D-tuotteet valmistetaan yleensä useista eri materiaaleista, ja lopputulos pinnoitetaan Hansaprintin tuotteilla, kuten muotoutuvalla tulosteella tai erilaisilla levypinnoilla. Tuote ei siis ole vain perinteistä printtiä, vaan siinä voidaan yhdistää vaikkapa akryylia, metallia ja EPS:ää. Kahden yrityksen saumaton yhteistyö helpottaa prosessia myös asiakkaan näkökulmasta.

”Koko homma hoituu yhdestä paikasta alusta loppuun, ilman että asiakkaan täytyy olla yhteydessä molempiin yrityksiin”, Orvasto toteaa.

Kalliokoski nostaa esiin myös vahvan kokemuksen myymälämarkkinoinnista: asiakkaan ei siis tarvitse tietää täsmälleen, minkälaista tuotetta on tilaamassa. Apua on saatavilla kahden osaavan kumppanin yhteistyöllä.

”Myymälämarkkinointiin liittyy lainalaisuuksia, joissa kannattaa hyödyntää asiantuntijuuttamme. Esimerkiksi rakennesuunnittelu on ensiarvoisen tärkeää, jotta brändille annettu tila saadaan hyödynnettyä mahdollisimman hyvin. Meille voi asiakas lähettää haluamansa visuaaliset elementit, ja me autamme niiden lopullisessa sijoittelussa, jotta lopputuloksesta saadaan toimiva ja mahdollisimman näyttävä”, Kalliokoski päättää.

 

Hansaprintin ja Orlen yhteistyöllä toteutetaan monipuolisesti erilaisia ratkaisuja myymälöihin.

Haluatko tietää lisää palveluistamme?

Ota yhteyttä ja keskustellaan sinulle sopivista ratkaisuista!

Tutustu myymälämarkkinoinnin vaihtoehtoihimme.