Ratsastaja hyppää ruskealla hevosella yli esteen, jossa on esillä Hansaprintin brändi-ilme.

Hansaprintillä myyntipäällikkönä työskentelevä Toni Koponen on toiminut Helsinki International Horse Shown visuaalisen ilmeen parissa jo 12 vuoden aikajänteellä. Asiantuntijan ja asiakkuuden siirryttyä fuusion yhteydessä Arazzolta Hansaprintille, on Koponen toiminut tehtävässään jo kolmen yrityksen palveluksessa. Tämä kertoo paitsi vahvasta osaamisesta, myös tiedon merkityksestä.

– Kiteyttäen roolini on ollut tapahtuman brändääminen lattiasta kattoon ja vastata siitä, että tapahtuman yhteistyökumppaneiden visuaalinen ilme on esillä sopimuksissa kuvatulla tavalla.

Koronan vuoksi Helsinki International Horse Show toteutui tänä vuonna ensimmäistä kertaa kolmeen vuoteen ja samalla ensimmäistä kertaa Hansaprintin toteuttamalla ilmeellä.

– Tauon jälkeen itsellenikin on korostunut hiljaisen tiedon ja ihmisten tuntemisen merkitys. Tapahtumaa toteutettaessa tiedän mistä kysyn, mitä kysyn ja miksi kysyn. Vastaavasti muut tietävät, että jos tekeminen edes sivuaa visuaalista kommunikointia, minulle voi soittaa, Koponen kertoo.

Tapahtuman visuaalinen viestintä on kokonaisuuden hallintaa

Hansaprintin työ Helsinki International Horse Showssa kattaa Toni Koposen mukaan ulkopuolisia mainospintoja, joilla viestitään siitä, mitä hallissa tapahtuu, sekä tiettyjä opasteita. Lisäksi toteutukseen sisältyvät kilpailu- ja verryttelyareenoiden laitamainokset, valomainokset, kankaat, katsomoaukkojen brändäys sekä erilaiset esittelypinnat.

Vaikka kokonaisuus kattaa runsaasti erilaisia materiaaleja ja ratkaisuja, tämä kaikki kuulostaa vielä jokseenkin suoraviivaiselta. Tapahtuman visuaalisen ilmeen toteutus on kuitenkin monivaiheinen ja runsaasti muuttujia sisältävä yhtälö.

– Helsinki International Horse Show on Suomen suurin sisäurheilutapahtuma, joka kerää yli 50 000 kävijää. Se on suurempi tuotanto kuin Madonnan konsertti. Valtava kokonaisuus yksittäisiä asioita, joiden tulee toimia saumattomasti yhteen ja jossa muutoksiin on reagoitava nopeasti.

Koponen kertoo, että HIHS:ta rakennetaan perjantaista tiistaihin. Itse tapahtuma alkaa keskiviikkona jatkuen aina sunnuntaihin, jonka jälkeen sitä puretaan tiistaiaamuun saakka.

– Vaikka se kestää kokonaisuudessaan kauemmin kuin yksittäinen konsertti, se vaatii tuotantoketjussa kaikilta koordinoitua työskentelyä nopeassa aikataulussa. Minun osaltani se vaatii ymmärrystä siitä, mitä kisojen järjestäjän ja kumppaneiden välillä on sovittu. Minä myös otan aineistot haltuun ja koordinoin niiden tulostuksen, tuotannon, asennuksen ja poiston.

– Vastuullani on sovittaa visuaalisen kommunikoinnin toteutus muuhun rakentamiseen. Huolehdin siitä, että asentajat ovat paikalla silloin kun pitää ja että emme ole esimerkiksi samalla areenatasolla, kun sinne ajetaan hiekkaa tai käytävillä, kun sinne rakennetaan.

Hansaprintin toteuttamia suurkuvatulosteita jäähallin laitamainoksissa Helsinki International Horse Show -tapahtumassa

Hansaprintin toteuttamia suurkuvatulosteita jäähallin laitamainoksissa Helsinki International Horse Show -tapahtumassa.

Visuaalista kommunikointia tilanteen ja tarpeen mukaan

Koponen kertoo, että HIHS:n tapahtumapaikkana toimivassa Helsingin Jäähallissa värikylläisyys asettaa visuaaliselle kommunikoinnille haasteita.

– Jäähalli on vanha ja punainen, joten sitä peitellään Horse Shown ilmeen rauhoittamiseksi paljon. Siellä on lisäksi olemassa olevat mainospinnat, jotka liittyvät jääkiekkoon ja niitäkin on lupa peittää. Toki myös tapahtuman mainoksissa voi olla eri väriteemoja vieri vieressä, jolloin vaikutelma saattaa olla kirjava.

Vaikutelman rauhoittamiseen liittyen Koponen onkin kokenut myös mieleenpainuvia onnistumisia.

– Tänä vuonna saatiin onnistumaan ratkaisu, jota on yritetty saada toteutettua lähes niiden 12 vuoden ajan, jotka olen itse toiminut tapahtuman parissa: Kaikki logot sijoitettiin valkoisina tummansiniselle pohjalle, mikä rauhoitti kisa-areenan ja toi mukavaa kontrastia hiekkapohjaan.

– Toinen vähän vastaava juttu liittyy portaisiin. Koska itse kisa-areenakin on aika kirjava ja rauhaton, olemme teipanneet katsomoaukkoihin johtavat portaat alakatsomon osalta valkoisiksi. Halliorganisaatio totesi ratkaisun rauhoittavaksi ja toimivaksi, ja maalasi portaat ylhäältä. Kun tapahtumassa nyt katselee hallia, se näyttää hevostapahtuma-areenalta, eikä jääkiekkohallilta, Koponen iloitsee.

Ratsastaja etenee ruskealla hevosella kilpa-areenalla jäähallissa, jonka katsomot ovat täynnä ihmisiä.

Hansaprintin toteutuksessa valkoiset yrityslogot sinisellä pohjalla, valkeat portaikot sekä riippuvat kankaat rauhoittavat tapahtuman ilmettä.

Ympäristöarvot ja kestävä kehitys mukana visuaalisessa kommunikoinnissa

Helsinki International Horse Shown perustaja ja tapahtumajohtaja Tom Gordin kertoo, että tapahtumalle on tärkeää kiinnittää huomiota ympäristökuormitukseen ja panostaa kestävän kehityksen arvoihin.

– Me mittaamme oman hiilijalanjälkemme, tai oikeammin hiilikavionjälkemme, Gordin virnistää.

– Lähdimme viitisen vuotta sitten ympäristöristiretkelle, ja tavoitteemme on olla maailman johtava kestävän kehityksen hevostapahtuma. Meillä on esimerkiksi ollut käytössä konsepti, jossa koko tapahtuma lämmitetään hevosten tuottamalla lannalla. Saimme siitä peräti kansainvälisen palkinnon.

Toni Koponen kertoo, että Hansaprint kantaa mielellään kortensa kekoon hyvän asian puolesta ja tukee sitä omilla kestävän kehityksen toimintatavoillaan. Niihin kuuluu esimerkiksi visuaalisten elementtien uusiokäyttö mahdollisuuksien mukaan.

– Meillä on ollut HIHS-tapahtumassa kiekkoverkkojen kannattimista roikotettavat kankaat, joita kukaan muu ei ole hoksannut käyttää. Niistä on tehty ajattomat, joten sen sijaan, että heittäisimme ne pois ja tekisimme uudet, pesemme ja silitämme nykyiset.

– Olemme myös panostaneet kierrätyksen. Käyttämistämme materiaaleista voidaan kierrättää paperi ja kartonki, mutta myös polypropeeni, polystyreeni sekä polyesteri. PVC:tä emme käytä ollenkaan.

Ratsastaja hyppää ruskealla hevosella yli esteen, jonka pinnat on tulostettu muistuttamaan koivupuuta.

Hansaprint on visuaalisen kommunikoinnin luottokumppani

Toni Koponen kertoo, että HIHS:n visuaalisen ilmeen toteutustyöstä saatava palaute on vuodesta toiseen kiittävää. Se koskee erityisesti projektinhallinnan kokonaisvastuuta ja aikatauluissa pysymistä. Näkemystä komppaa myös tapahtuman järjestävä osapuoli, joka nostaa lisäksi esiin joustavuuden.

– HIHS on aika mahtava palapeli, jonka kasaaminen kiihtyy viimeisten kuukausien ja viikkojen aikana. Meiltä ei aina tule kaikki tieto etuajassa, ja saattaa syntyä paljonkin viime hetken ad hoc -tilanteita. Molemminpuolinen viimehetken venyminen on silloin tärkeää, Tom Gordin kuvailee.

– Hansaprint tekee suurimman työn ennen tapahtumaa, mutta heillä on koko tapahtuman ajan päivystys, jonka turvin tilanteita päästään paikkaamaan. Plussana täytyy siis mainita heidän joustavuutensa ja toimintavalmiutensa, HIHS:n myynti- ja markkinointijohtaja Taavi Tonttila lisää.

Järjestäjät nostavat lisäksi esiin tapahtuman laaja-alaisuuden myös jäähallin ulkopuolella.

– Helsinki International Horse Show tarvitsee vaikkapa konserttitapahtumaan verrattuna paljon laajemmin myös hallin ulkopuolista alaa. Tähän sisältyy esimerkiksi 250 hevostallia ja noin 50-60 näytteilleasettajaa, Tonttila kertoo.

– Tänä vuonna oli poikkeuksellinen tilanne, sillä mukaan tuli 10 uutta kumppania ja 30 uutta näytteilleasettajaa. Tällainen määrä aiheuttaa visuaalisen kommunikaation toteuttajalle ydinorganisaation toiveiden ohella paljon huolta, sumplimista ja jouston tarvetta. Osalta toiveita tulee erittäin myöhäisessä vaiheessa, Gordin toteaa, ja jatkaa:

– Hansaprint oli nyt ensimmäistä kertaa mukana, eikä ainoastaan alihankkijana, vaan kumppanina. Olemme vakuuttuneita siitä, että sekä HIHS:n sidosryhmät että brändi- ja markkinointikanavat mahdollistavat laajempaakin yhteistyötä.

Ratsastaja hyppää valkealla hevosella yli esteen, jonka grafiikassa esiintyy Hansaprintin brändi-ilme.

Hansaprint toteutti vuonna 2022 ensimmäistä kertaa Helsinki International Horse Shown visuaalisen kommunikoinnin ja toimi myös tapahtuman kumppanina.

 

Jos kiinnostuit tapahtumien visuaalisen kommunikoinnin ratkaisuista, tai sinulla on mitä tahansa kysyttävää niihin liittyen, ota yhteyttä suoraan asiantuntijaan:

Toni Koponen
Myyntipäällikkö
Sisustusratkaisut ja suurkuvatulostus
045 226 2236
toni.koponen@hansaprint.fi

 

Katso myös nämä

Asiantuntijamme esittelyssä
Digitaalinen tulostaminen vei Hansaprintin myyntipäällikkö Toni Koposen mukanaan vuonna 2010. Tuolloin Toni oli viittä vaille valmis ottamaan erään tuotemerkin Suomen lanseerauksesta merkittävän vastuun, mutta valitsi lopulta graafisen teollisuuden ja suurkuvatulostamisen kiehtovan maailman.

Puistoblues uudisti ilmettä Hansaprintin avulla
”Hansaprintin laadukkaat ja idearikkaat toteutukset tekivät päätöksestä helppoa”, Järvenpään diggareiden puheenjohta Miikka Porkka kertoo

2019 Big Brother -talo ekologisuuden ja kierrätettävyyden teemalla
Big Brother -formaatin Suomeen tuottava Endemol Shine Finland Oy:n lähtökohtana oli toteuttaa 2019 Big Brother -talo ekologisuuden ja kierrätettävyyden teemalla.

Myymälämarkkinoinnin A ja O
Tarjousbanderollit, display-hyllyt ja esillepanolavat – nämä kaikki ovat tuttuja näkyjä kaupassa shoppailijalle. Mutta miksi näyttävä myymälämarkkinointi kannattaa?

Hansaprintiltä ammattimaiset palvelut visuaaliseen suunnitteluun

Tapahtumat ja messut
Festivaalit, konferenssit, seminaarit, messut… Hansaprint toteuttaa kaikkiin tapahtumiin oikeanlaiset ja näyttävät ratkaisut. Suunnittelemme asiakkaidemme kanssa tilaan sopivat näkyvyyselementit, opasteet ja mainospinnat. Tuotamme ohjelma- ja tuotantoyhtiöille erilaisia ja persoonallisia ratkaisuja, tapahtuman koosta ja paikasta riippumatta.

Visuaalinen kommunikointi
Oli kyseessä tapahtuman ilme, myymälämarkkinointi, tuotelanseeraus tai toimiston tuunaus, löydät ratkaisun Hansaprintin suurkuvatuotannon palveluista. Tarjoamme tehokasta ja vaivatonta kokonaispalvelua. Asiantuntemuksemme on käytössäsi aina konseptisuunnittelusta materiaalien valintaan, tuotantoon ja asennukseen.

Inspiraatiota visuaaliseen kommunikointiin myös sosiaalisen median kanavistamme:
Löydät meidät LinkedInistä
Hansaprint Instagramissa
Olemme Facebookissa