Koronan myötä yleistynyt etätyö sekä kaipuu valoon ja lämpöön ovat viime vuosina kasvattaneet suomalaisten kiinnostusta niin väliaikaista kuin pysyvää Espanjan Aurinkorannikolla asumista kohtaan. Päätoimittaja Sari Lommerse ja tuottaja Riina Pyöttiö totesivat, että korkealaatuiselle lifestyle-julkaisulle, joka kokoaa Aurinkorannikon parhaat palat ja vinkit yksiin kansiin, olisi tarvetta. Niinpä syntyi uusi yhtiö Urban Publishing Oy ja Costa del Sol Magazine: aikakauslehti suomalaisille, jotka ovat kiinnostuneita matkustamaan Espanjaan, haaveilevat sinne muutosta tai ovat jo muuttaneet.

– Tuntuu, että kiinnostus Aurinkorannikkoa kohtaan on jatkuvasti kasvamaan päin. Paikallisten kiinteistönvälittäjien mukaan asuntokauppa on käynyt tänä vuonna tavallista kuumempana ja suomalaisten Facebook-ryhmät ovat vääränään asumiseen, asunnon ostamiseen ja kouluihin liittyviä kysymyksiä. Inspiraatiolle ja vinkeille on siis selvästi tarvetta, päätoimittaja Sari Lommerse sanoo.

Koska kyseessä olisi printtilehti, tuli seuraavaksi kartoittaa osaava painotalo. Mainostoimistotaustan ansiosta painoasiat ja painotalot olivat tekijöille entuudestaan tuttuja.

– Halusimme luotettavan yhteistyökumppanin, jolta tiedämme löytyvän resurssit laadukkaaseen toteutukseen. Hansaprint tuntui oikealta taholta.

Printtilehti on paras

Lommerse kertoo, että lehden (tuttavallisemmin Costa Magazine) suunnittelu käynnistyi hiljalleen syksyllä 2022. Yhdeksi sen keskeisimmistä rooleista tekijät kokivat eräänlaisen isomman mittakaavan puskaradion.

– Matkustaminen tai muutto uuteen paikkaan on aina alkuun etsimistä. Lehden idea on auttaa lukijoita löytämään Aurinkorannikolta oikeat yhteistyökumppanit, palvelut ja aktiviteetit. Se helpottaa huomattavasti matkaa tai aloilleen asettumista, jos tietää mistä löytää apua byrokratiaan tai mitkä ovat ihanimmat vaellusreitit tai rantaklubit.

Imagoltaan Costa Magazine on vahvimmin lifestyle-lehti. Lommersen mukaan tämä vaikutti siihen, että vaikka julkaisu on toteutettu myös digitaalisena, se päätettiin lisäksi painaa.

– Printtilehdessä on oma fiiliksensä ja etenkin tämän kaltaista lehteä, jossa kuvat ovat tärkeässä roolissa, on miellyttävämpää lukea printtinä ja siinä pääsee paremmin tunnelmaan. Me puhumme magazine momentista – hetkestä, kun voi istua alas, ottaa omaa aikaa ja nauttia lehden lukemisesta.

– Ajatuksena oli myös tehdä julkaisusta sellainen, jonka lukija haluaa säilyttää sen kauniin ilmeen ja hyödyllisen informaation vuoksi. Hansaprint myös pystyi toteuttamaan lehden suhteellisen ekologisesti, Lommerse lisää.

Lehden painaminen vaatii huolellista suunnittelua

Costa del Sol Magazinen varsinainen toteutus käynnistyi kuluvan vuoden alkupuolella. Hansaprintillä myyntipäällikkönä työskentelevä Marjo Hietarinta koki sen painoammattilaisellekin mielekkäänä.

– Meille oli hienoa olla alusta lähtien mukana näin mielenkiintoisessa toteutuksessa ja saada painettavaksemme kokonaan uusi lehti – varsinkin aikakauslehti. Se on jopa eräänlainen päänavaus.

Hietarinta toteaa, että koska kyseessä on nimenomaan lifestyle-lehti, jossa kuvat ovat suuressa roolissa, haluttiin laadukkaalle sisällölle laadukas toteutus, jotta kuvat toistuvat oikein.

– Uudella lehdellä on usein rajallinen budjetti, ja silloin tarvitaan tekijää, joka tuntee paperilaadut sekä painotekniikan ja kykenee ehdottamaan järkeviä vaihtoehtoja. Meillä on siihen kokemus ja ammattitaito.

Costa Magazinen ensimmäinen numero tuli painosta toukokuun lopussa ja kakkosnumero ilmestyy lokakuussa. Julkaisutahdiksi on määritetty kaksi kertaa vuodessa. Hietarinta kertoo, että Hansaprintin kanssa printtilehti valmistuu tarvittaessa nopeastikin, mutta aikataulu riippuu yleensä eniten siitä, kuinka paljon aikaa asiakas tarvitsee omaan suunnittelutyöhönsä.

– Kun halutaan määrätty paperilaatu ja pintapaino, paperi täytyy tilata 5-6 viikkoa etukäteen, minkä jälkeen edessä ovat vielä painaminen, jälkikäsittely ja toimitus. Koska paperia tilatessa täytyy tietää sivu- ja painosmäärät, ratkaisu täytyy tehdä varhaisessa vaiheessa tuotantoa. Uudelle lehdelle se on aikamoinen päätös, ja silloin harmittaa sanoa, että joustovaraa ei ole. Näillä tiedoilla lehden toteutus kuitenkin onnistuu noin kuukaudessa, joskus nopeamminkin.

Jännitystä viimeisille sivuille saakka

Keskeisimmäksi haasteeksi Hietarinta mainitsee sen, että paperin hinta nousi koko viime vuoden – vielä syksylläkin. Tämä aiheutti pohdintaa sen suhteen, uskallettaisiinko alkuperäiseen sivumäärään tähdätä.

– Hinta lähti onneksi laskuun talvella ja toteutus tuli lopulta edullisemmaksi kuin mihin asiakas oli asennoitunut, Hietarinta iloitsee.

Uuden lehden painamiseen tosin liittyy hänen mukaansa yleensäkin tietty luonnollinen jännityskerroin.

– Kun paperimalleja toimitetaan asiakkaalle, kyseessä ei vielä ole oikea aineisto. Lisäksi lehtiä painaessa kyseessä ei ole taidepainokone, vaan rotaatiotuotanto, jossa vauhti on hurja. Vaikka tiedän meidän osaavan työmme ja asiakkaan osaavan omansa, aina se vähän jännittää, onko asiakas tyytyväinen paperin laatuun omassa tuotteessaan ja onko värimaailma varmasti oikea.

Syytä huoleen ei kuitenkaan ollut Costa Magazinenkaan suhteen. Sari Lommerse suosittelee Hansaprintiä lämpimästi.

– Meillä on hyvin selkeä kuva siitä, mitä haluamme ja olemme saaneet hyvin tukea ja neuvoja siihen, kuinka tämä toteutetaan. Yhteistyö on ollut helppoa ja Marjo on äärimmäisen ammattitaitoinen ja hyvä yhteistyökumppani, Lommerse kiteyttää.

Hansaprintin painopalveluiden tuottamat printtijulkaisut

Kiinnostuitko lehtien, kuvastojen tai luetteloiden painopalveluista?

 

Halutessasi voit myös olla suoraan yhteydessä asiantuntijaan:

 

Marjo Hietarinta

Myyntipäällikkö
Lehdet, kuvastot ja printtimainokset
+358 10 542 4462
+358 50 577 1460
marjo.hietarinta@hansaprint.fi

 

Aiheesta lisää

Formaattimuutoksella merkittävä säästö painokustannuksiin
Painotuotteiden kustannuksista yritetään usein nipistää ohuemmalla paperivalinnalla, mutta muitakin keinoja. ”Painokustannuksissa voi saavuttaa merkittäviä säästöjä, kun painotuotteen formaatti valitaan huolellisesti”, Hansaprintin myyntipäällikkö Marjo Hietarinta kertoo.

Kestävät kuvastot toimivat myynnin tukena
Kun tarvitset asiantuntevaa palvelua painotalolta, käänny Hansaprintin puoleen. Tarjoamme henkilökohtaista palvelua, selvitämme asiakkaan erityistarpeet ja ehdotamme kannattavimmat ratkaisut jo suunnitteluvaiheessa. Linnax Oy:n kuvastossa keskityimme siihen, että painoksen rakenne ja koko on asiakkaan käyttötarkoitukseen sopiva.

 

Inspiraatiota painotuotetoteutuksiin löydät myös sosiaalisen median kanavistamme:

Löydät meidät LinkedInistä
Hansaprint Instagramissa
Olemme Facebookissa