Painotuotteiden kustannuksista koitetaan usein nipistää ohuemmalla paperivalinnalla, mutta keinoja on muitakin. Hansaprintin yhteistyökumppani Quad Graphics Europen monipuolinen painokonekanta vie paperinkäytön tehostamisen mahdollisuudet uudelle tasolle. ”Painokustannuksissa voi saavuttaa merkittäviä säästöjä, kun painotuotteen formaatti valitaan huolellisesti”, kertoo Hansaprintin myyntipäällikkö Marjo Hietarinta.

Useat heatset-painokoneet on suunniteltu katkaisupituudeltaan A4-koon tuotteille. Kun painokoneen katkaisupituus on kiinteä, ei painotuotteen koon muuttaminen korkeudeltaan pienemmäksi vaikuta paperin kulutukseen – paperia vain menee hukkaa enemmän. Hansaprintin kumppanin laaja ja eri katkaisupituuksia omaava konekanta puolestaan mahdollistaa painotuotteiden koon muutokset niin, että paperinkäyttö voidaan optimoida aina tarpeeseen sopivaksi. Joskus pienikin muutos tuotteen koossa vaikuttaa merkittävästi kustannuksiin, kun hukkapaperin syntyminen eliminoidaan. ”Useimmissa painotuotteissa sentin tai kahden madaltaminen onnistuisi helposti, sillä usein A4-kokoon on päädytty juuri siksi, ettei haluta haaskata paperia”, toteaa Hietarinta.

Helpotusta jakelukustannuksiin

Hietarinta muistuttaa, että kun painotuotteen kokoa pienennetään, tippuu myös tuotteen kappalepaino. ”Lisää säästöjä saavutetaan parhaimmillaan valmiin tuotteen jakelussa, sillä Posti ja muut jakelijat hinnoittelevat palvelunsa usein kappalepainon perusteella.” Painotuotteen kokoa madaltamalla tai sitä pienemmäksi skaalaamalla kappalepainosta voidaan nipistää niin, että jakelussa päästään alempaan hintaluokkaan. ”Isoissa jakeluissa säästö voi olla kymmeniä tuhansia euroja”, huomauttaa Hietarinta.

Kaikissa painotuotteisiin ja formaatin valintaan liittyvissä kysymyksissä kannattaa ottaa suoraan yhteyttä Hansaprintin myyntiin. ”Etsimme asiakkaillemme aina parhaan ja kustannustehokkaimman ratkaisun”, lupaa Hietarinta. Vaikka kaikki Hansaprintin heatset-tuotteet tehdään Puolassa, asiakkaille painotuotteiden valmistusmaa ei oikeastaan näy mitenkään. Hietarinta kollegoineen vastaa kaikista käytännön toimista ja asiakas toimii vain Hansaprintin kanssa. ”Me Hansaprintillä huolehdimme yhteydenpidosta ja rahdista”, Hietarinta vahvistaa.

 

Myyntipäällikkö Marjo Hietarinta, p. 010 542 4462 ja 050 577 1460, marjo.hietarinta@hansaprint.fi 
Myyntipäällikkö Anu Mäkeläinen, p. 010 542 5855 tai p. 040 511 9532, anu.makelainen@hansaprint.fi 

 

Lue lisää lehdet, kuvastot ja printtimainokset

Yhteydenottolomake