Tarjousbanderollit, display-hyllyt ja esillepanolavat – nämä kaikki ovat tuttuja näkyjä kaupassa shoppailijalle.

Mutta miksi näyttävä myymälämarkkinointi kannattaa? Myyntipäällikkömme Teppo Launiainen antaa vastauksia.

Miksi tuotteiden myymälänäkyvyyteen kannattaa panostaa?

Tähän on kaksi syytä: erottuminen kilpailijoista sekä huomion herättäminen. Erottuva esillepano vetää asiakasta puoleensa kaupassa, lisää kiinnostusta itse tuotetta kohtaan ja saa kokeilemaan sitä.

On kuluttajia, jotka ovat päättäneet mennä kauppaan ostamaan näkkileipää ja he ostavat valitsemansa näkkileivän. On myös kuluttajia, jotka tulevat kauppaan ostamaan Coca-Colaa, mutta näkevät huomiota herättävän pop-upin uudesta näkkileivästä, jonka seurauksena he lisäävät tuotteen kauppakassiin, ikään kuin heräteostoksena.

Myymälämarkkinoinnilla voi vaikuttaa myös kuluttajan ostovalintoihin. Tästä voisi käyttää esimerkkinä asiakasta, joka on ostamassa kilpailijan näkkileipää, mutta hienon esillepanon ansiosta kiinnostuukin toisesta näkkileivästä. Tämä vaikuttaa hänen ostopäätökseensä ja hän päätyykin ostamaan hyvin markkinoidun tuotteen.

Miten myymälämarkkinointi linkittyy yrityksen brändiin?

Se on osa brändimielikuvan muodostumisen kokonaisuutta. Muissa kanavissa mainostamisen lisäksi on tärkeää miettiä, miten tuote näkyy myymälässä. Kuvitellaan tilanne: asiakas näkee tv-mainoksen ja miettii, että ”onpa mielenkiintoinen tuote, tämän haluan ostaa”. Kauppaan mennessä tuotetta ei löydykään ja etsimiseen ei haluta käyttää ylimääräistä aikaa, varsinkaan tänä aikana.

Mainontaan käytetty raha muissa kanavissa menee ikään kuin hukkaan, jos tuotetta ei löydy myymälästä helposti. Tuote saattaa unohtua, ja negatiivinen kokemus vaikuttaa haitallisesti brändimielikuvaan.

Korostuuko myymälämarkkinoinnin merkitys tänä aikana?

Kyllä. Korona-ajan alettua moni brändi lopetti markkinoinnin kokonaan, koska ihmiset eivät liikkuneet totutulla tavalla. Nyt tiedetään, että tilanne jatkuu vielä jonkin aikaa ja paine markkinointiin lisääntyy. Kevään aikana panostaminen markkinoinnin toimenpiteisiin onkin kasvanut.

Asiakkaat tekevät ostopäätöksiä nopeasti, koska kaupassa ei haluta viettää aikaa. Tämä luonnollisesti korostaa myymälämarkkinointimateriaalien merkitystä, sillä asiakas helposti ostaa tuotteen, johon ensimmäisenä kiinnittää huomion.

Miten tuotteen esillepano vaikuttaa ostopäätöksiin?

Marin’sin mukaan tutkimukset ovat osoittaneet, että 93 % kuluttajista ostaa myymälämarkkinoinnin ansiosta tuotteen, joka ei ole ollut heidän kauppalistallaan. Samainen tutkimus selvitti, että kuluttajat ostavat selkeästi enemmän, jos he muistavat olleensa vuorovaikutuksessa myymälämarkkinointituotteen kanssa.

Mikä saa sinut inspiroitumaan myymälämarkkinoinnista?

Erityisesti tapaukset, joissa olen kertonut asiakkaalle uniikeista myymälämarkkinointituotteista, ja asiakas innostuu kokeilemaan sellaista ensimmäistä kertaa ja toteaa sen toimineen. Parhaimmassa tapauksessa asiakkaat haluavat käyttää kyseistä tuotetta uudelleen ja ottavat sen huomioon suunnittelussa. Silloin tuntuu, että on tehnyt jotain oikein ja onnistunut auttamaan asiakasta.

Mitä muuta myymälämarkkinoinnista olisi hyvä tietää?

Muutama sana myymälämarkkinointituotteiden käytettävyydestä: Parhaat tuotteet ovat todella helppokäyttöisiä, mikä vaikuttaa siihen, että niitä todellakin käytetään, eikä jätetä nurkkaan pölyttymään. Esimerkiksi pop-upit aukeavat käden käänteessä ja displayt on helppo asentaa käyttövalmiiksi. Helppokäyttöisyydellä on siis iso lisäarvo sekä brändille että kauppiaalle. Marin’sin tuotteet ovat sekä helposti pystytettäviä että kierrätettäviä. Käytön jälkeen ne voi laittaa pahvinkeräykseen.

Kiinnostuitko? Haluatko tietää lisää myymälämarkkinoinnista? Ota yhteyttä Jorma Nylander, +358 43 825 7660, jorma.nylander@hansaprint.fi.