Kuinka rakennetaan viihtyisä, brändillesi uskollinen ja akustisesti miellyttävä tila tai tilakokonaisuus, jossa on huomioitu käyttäjien tarpeet?
Saavun miellyttävään tilaan ystäväni kanssa. Olemme varanneet yhteisen ajan rentouttavaan elämykseen hyvinvointipalveluita tarjoavasta yrityksestä. Tunnelma on odottavan kutkuttava, sillä emme ole aiemmin kokeilleet vastaavaa. Istahdamme asiakkaille varta vasten varatun oleskelusopen tuoleihin ja otamme hyvän asennon. Unohdamme saman tien arjen hektisyyden. Sykekin rauhoittuu. Tämä ei jää vain subjektiiviseksi tunteeksi, vaan saman asian voin todeta älykellostani.
Vaivun hetkeksi ajatuksiini. Mietin pitkään, mikä ilmapiiristä tekee niin vastustamattoman ja leppoisan. Tämän tilan kokee vähintäänkin kaikilla aisteilla. Kumppanini toteaa aivan saman seikan. Hän tekee sen ääneen, kuin lukisi ajatukseni: ”Täällä on fengshui kohdallaan”. Nyökyttelen. Näin on.
Kyseinen yritys on nähnyt tilailmeeseen selvästi vaivaa, ja joku on ajatellut tilan ehkäpä kokemukselliseksi ympäristöksi. Nimenomaan fokusoituneena siihen, että asiakkailla on mahdollisimman mukavaa odottaa omaa palveluvuoroaan. Täällä on kerta kaikkiaan kotoinen ja lämmin olo. Asiakkaina koemme molemmat, että meitä arvostetaan. Ja uskallan väittää, ettemme ole ainoita.
Olen varma, että tämä tila vahvistaa yrityksen brändiä. Visuaalisuuteen on nähty vaivaa, sillä niin seinä-, katto-, lattia- kuin kalustepinnatkin kertovat jotakin yrityksen palveluista ja huokuvat yrityksen arvomaailmaa. Ne rauhoittavat sopivasti ja toimivat kokonaisuutena juuri oikeanlaisen tunnelmanluojana. Jotakin on tehty myös tilan akustiikalle. Sisustus, valaistus ja äänimaailma on kokonaisuudessa kohdallaan. Mietimme kumppanini kanssa, että monella yrityksellä – tai yleensäkin tilasuunnittelussa – olisi vastaavasta paljon opittavaa.
”Toteutamme brändi-ilmeen mukaisia visuaalisia ja akustisia tilailmeitä. Vahvistamme brändiä luomalla arvoa ja merkitystä jokaiseen tilaan.”
Poimi ideoita ja inspiraatiota, käytännön esimerkit
Neljä syytä satsata tilailmeeseen
1. Tilojen viihtyvyys parantuu merkittävästi
Viihtyisillä tiloilla on merkitystä niin työntekijöiden kuin asiakkaidenkin näkökulmasta. Hyvin toteutetussa ja toimivassa tilailmeratkaisussa työn tekeminen sujuu. Ja asiakastiloissa viihdytään.
2. Anna brändisi näkyä tiloissasi
Hyvin toteutettu tila- ja sisustusratkaisu viestii yrityksesi brändin, arvojen ja vision mukaista maailmaa. Yrityksesi tilat ovat käyntikortti ja huomattava osa asiakkaille mielikuvaksi jäävää brändikokemusta sekä tärkeää henkilökunnan hyvinvoinnille ja työssä viihtymiselle.
3. Kevyempi tilamuutos on joustava
Tilamuutos ei tarkoita raskasta remonttia! Se voi olla myös nopeampi, joustavampi, kustannuksiltaan edullisempi ja muutenkin kaikin puolin sujuvampi kuin laaja rakenteellinen remontti.
4. Arvoa ja vaikuttavuutta uusilla ideoilla
Ilmeeltään ankeat ja tunnelmaltaan latteat tilat eivät houkuttele käymään eikä niissä kyllä erityisemmin viihdytäkään. Siksi uudistumiskyky koskee kaikkia tilakokonaisuuksia – useimmiten vähintään kevyt päivitys olisi paikallaan säännöllisesti.
Tilaan juuri siihen räätälöity tunnelma
Luo yrityksellesi tunnetiloja ja erotu tylsästä joukosta. Työpisteet, yhteiset tilat, neuvotteluhuoneet, aulat, keittiö, kylpyhuoneet, sosiaalitilat – kaikkiin näihin ja lukemattomiin muihin tiloihin voidaan toteuttaa uniikki ilme.
Erilaisiin tiloihin ja tilojen ilmeeseen on hyvä kiinnittää jatkuvaa huomiota. Niitä myös kannattaa tarkastella aina tilojen käyttäjien näkökulmasta: toimivuuden, käyttötarkoituksen ja tunnelman kannalta. Oikeastaan jopa yksittäinenkin tila tai useampien tilojen kokonaisuus kertoo yrityksestäsi yllättävän paljon.
Asiaa voi ajatella myös näin. Mitä mielessäsi liikkuu, kun itse vierailet, liikut, oleskelet tai jopa työskentelet tilassa, jonka ilme on nuhjuinen, epäsiisti tai väritön. Pahimmillaan tila saattaa henkiä suoranaista apatiaa. Tai jos nyt ei aivan sitä, niin ei ainakaan edistä esimerkiksi luovuutta.
Otetaan käytännönläheinen esimerkki yksittäisestä tilasta: mene lähimpään yrityksesi neuvotteluhuoneeseen – ellet jo ole siellä – ja istahda alas. Kun katsot tilaa ja aistit tunnelmaa, sen tulisi varmasti rohkaista hyvien päätösten tekemiseen, lisätä luottamusta ja nostattaa hyvää tiimihenkeä sekä auttaa rakentavan keskustelukulttuurin syntymistä. Vai oletko eri mieltä?
Mikäli arvioit omia tilojasi, asetu rohkeasti asiakkaan saappaisiin ja mieti kriittisesti, herättääkö tunnelma ja visuaalinen kokonaisuus luottamusta yritystäsi ja palveluitasi kohtaan. Pohdi myös, mitä brändistäsi mahdollisesti ajatellaan juuri sillä hetkellä, kun tiloissasi vietetään aikaa. Jos haluat lahjomatonta palautetta, teetä kysely tilojesi käyttäjille. Miten he ne kokevat.
Jokainen pinta antaa sinulle mahdollisuuden välittää ja luoda haluamaasi tunnetta. Millainen tunnelma on etenkin asiakkaille tai sidosryhmille varatussa odotustilassa? Onko yrityksesi toimitilan aula vieraanvaraisuuden, ystävällisyyden tai vaikka arvostuksen kokemuksia synnyttävä?
Sisustuksella välität tunnetta ja luot tunnelmaa henkilöstön työntekoon. Parhaimmillaan kauniit ja tyylikkäät työtilat energisoivat ja innostavat luomaan uutta ja tehostavat työn tekemistä. Tunnelmallisissa taukotiloissa taas voi antaa ajatuksen levähtää ja latautua.
Tutustu myös näihin aiheisiin
Villi viidakko, sykkivä kaupunki vai rauhallinen merenranta?
Kuljeta yhtenäistä tunnelmaa toimiston halki tai tuo jokaiseen tilaan oma persoonallinen säväys. Voit luoda avullamme toimistoosi ja toimitilaasi haluamasi fiiliksen helposti kustomoiduilla tapeteilla. Toteutamme kaikki toiveesi viihtyvyyden luomiseksi tilaasi.
Lue asiasta tarkemmin
Akustoivat tilanjakajat
Erilaiset lattiasermit ovat käytännöllisiä ja tyylikkäitä tilanjakajia avokonttoreissa. Samalla ne toimivat akustoivina elementteinä, joiden avulla on mahdollista rauhoittaa tilaa erilaiseen työskentelyyn: itsenäiseen, tiimien väliseen – unohtamatta asiakaspalavereita. Nyt saat laadukkaat sermit omalla yritysilmeellä tai esimerkiksi mieleisilläsi valokuvilla kuvitettuna.
Katso upeat esimerkit täältä
Nyt toimistoilla kaivataan viihtyvyyttä ja toimivuutta!
Tänä päivänä toimitilojen monikäyttöisyys korostuu entisestään, kun työntekijät kaipaavat ympärilleen viihtyvyyden lisäksi erilaisiin tilanteisin sopivia työskentelytiloja.
Tutustu lisää täällä
Ajankohtaista: Arazzo Oy fuusioituu Hansaprint Oy:n 1.1.2022 alkaen
Lue aiheesta
Hansaprint – väriä elämään liki 30 vuotta
Olemme innovatiivinen visuaalisen kommunikoinnin, markkinointilogistiikan, suoramarkkinoinnin ja heatset-painamisen idearikas moniosaaja. Palvelemme monipuolisella ja tarpeisiisi skaalautuvalla tuote- ja palveluvalikoimalla. Meistä saat luotettavan ja asiantuntevan kumppanin ja mutkattoman avaimet käteen -palvelun.
Hansaprint Interiors
Uuden palvelumme kautta pystyt ketterästi tekemään kevyitä visuaalisia ja akustisia tilamuutoksia, joilla lisätään viihtyvyyttä ja toiminnallisuutta tiloihin. Printatut akustiset elementit tuovat näyttävyyttä ja hillitsevät häiritseviä ääniä.
Visuaalinen kommunikointi
Oli kyseessä myymälämarkkinointi, tuotelanseeraus, ilmeen uudistaminen tai toimiston tuunaus, löydät ratkaisun Hansaprintin suurkuvatuotannon palveluista.
Ostopäätöksiin vaikuttavaa myymälämarkkinointia
Tarjoamme tehokasta ja vaivatonta myymälämarkkinoinnin kokonaispalvelua. Asiantuntemuksemme on käytössäsi aina konseptisuunnittelusta materiaalien valintaan, tuotantoon ja asennukseen.
Brändin- ja aineistonhallinta
HansaWeb on selainpohjainen palvelumme, jonka avulla hallitset helposti markkinointimateriaalien tilaamisen, tuotannon ja logistiikan. HansaWebin avulla käyttäjä-, nimike- ja versiohallinta, tilaaminen, aineistonhallinta, varastointi ja logistiikka, sekä kampanjoiden luominen ja hallinta sujuvat vaivattomasti ja järjestelmällisesti.
Tapahtumat ja messut
Festivaalit, konferenssit, seminaarit, messut… teemme kaikenkokoisiin tapahtumiin oikeanlaiset ja näyttävät ratkaisut. Suunnittelemme yhdessä kanssasi tilaan sopivat näkyvyyselementit, opasteet ja mainospinnat.
Suoramarkkinointi
Tarkasti kohdennettu ja personoitu tai vaikka joka savuun jakelu, tarjoamme koko skaalan.
Kuvastot ja aikakauslehdet
Kuvastot ovat edelleen loistava väline kiinnostuksen herättämiseen, ja mikään ei voita painetun aikakauslehden lukukokemusta.
Kirjat ja tuotemanuaalit
Tarvelähtöinen ratkaisumme sopii erinomaisesti kirjankustantajien nykyiseen tarpeeseen. Teollisuudelle keskeistä on täsmälleen oikean manuaalin saaminen tuotantoon, juuri oikeaan aikaan. Tästä Hansaprintillä on pitkä kokemus.
Yllä olevien lisäksi tuotamme palveluita muun muassa transaktiotulostamiseen, turvapainotuotteisiin ja lomakkeisiin. Sähköiset tilausjärjestelmät täydentävät monikanavaista asiakaspalveluamme. Kysy asiantuntijoiltamme, kuinka voimme auttaa sinua.
Lue lisää yrityksestämme
Kysy asiantuntijoiltamme lisää
Tulemme mielellämme käymään ja teemme ehdotuksen siitä, miten yrityksenne tilakokonaisuuden ilme stailataan brändinne mukaiseksi. Saat myös kauttamme trendikkäät sisustusmateriaalit kattavasti, joustavasti ja laadukkaasti. Autamme mielellämme parhaiden valintojen löytämisessä. Ota yhteyttä suoraan asiantuntijoihimme tai hyödynnä ketterää yhteydenottolomakettamme.
Väriä elämään, muista sosiaalisen median kanavamme