Akustisia alakatto- ja seinäjärjestelmiä tuottavan Ecophonin ja Hansaprintin välille on muodostunut hauska molempiin suuntiin toimiva yhteistyö. Sen lisäksi, että Ecophon toimittaa Hansaprintille A-luokan akustiikkalevyjä, Hansaprint on hiljattain toteuttanut Ecophonille toimitilasisustusta samaisilla tuotteilla.
Ecophon kuuluu kansainväliseen Saint-Gobain-konserniin, jonka Helsingin Pitäjänmäessä sijaitseva pääkonttori on käynyt läpi mittavan remontin. Ecophonin Business Unit Manager Tapani Tuononen kertoo, että samassa yhteydessä otettiin hyötykäyttöön myös yrityksen omia tuotteita.
– Akustiikkalevymme tuovat viihtyisyyttä ja mielenkiintoisuutta tiloihin, sillä niille on tulostettavissa erilaisia värejä, grafiikoita ja kuvia. Omiin toimitiloihimme halusimme suuria tauluja, joissa yhdistyisi akustiikka ja näyttävyys. Koska emme itse toteuta tuotteisiimme kuvatulostusta, oli luontevaa kääntyä osaavan kumppanin puoleen.
Akustiikkalevyjen toiminnallisuus ja oma brändi-ilme harmoniassa
Tuononen kertoo, että Ecophon-levyt ovat lasivillapohjaisia tuotteita, joilla vaimennetaan tilan kaikua ja parannetaan puheen selkeyttä. Hänen mukaansa niiden kysyntä on kasvanut.
– Akustiikka on entistä tärkeämpi osa toimitilan ilmastoa – samalla tavalla kuin lämpö tai sisäilman laatu. Vaikka katto olisi hyvinkin alas laskettu, kuten osassa meidän omistakin tiloistamme, se ei poista äänen pomppimista kahden kovan pinnan väillä. Akustiikkaratkaisujen tarvetta voi siis olla silloinkin.
Tuononen kertoo, että päätarkoituksensa ohella akustiikkalevyillä oli Ecophonin toimitiloissa luontevaa tuoda esiin myös niiden visuaalisia mahdollisuuksia.
– Meillä käy sisustusarkkitehtejä ja -suunnittelijoita, joten tuotteiden on järkevää olla esillä todellisessa käytössä, mutta Hansaprintin toteutuksen myötä toimitilojemme akustiikka toimii myös brändiviestintänä, sillä akustiikkalevyille toteutetut kuva-aiheet ovat osa uusien tuotteidemme lanseerausta.
Hansaprint toteuttaa akustiikkalevyillä joustavasti erilaiset sisustusratkaisut
Vain mielikuvitus on rajana akustiikkalevyille toteutettavissa erilaisissa kuva-aiheissa, mutta itse levyjäkin voidaan hyödyntää monipuolisesti. Levyjen ei tarvitse olla suorakulmaisia, vaan niitä voidaan leikata eri muotoihin. Lisäksi ne ovat asennettavissa kattoon, ja myös kattolevyille voidaan toteuttaa kuvatulostusta.
– Hansaprint on ollut mukana toteuttamassa meillekin esimerkiksi messuosastoja. Viimeisin oli Saint-Gobainin osasto FinnBuildissa, jossa printatuilla kattolevyillä saatiin aikaan leijuva vaikutelma. Osaston akustiikkalevyt esittelivät yrityksen historiaa ja toteuttamiamme kohteita, Tuononen kertaa.
Ecophon valmistaa Tuonosen mukaan itsekin värillisiä ja maalattuja akustiikkalevyjä, mutta mainitsee siihen liittyvän etenkin yksittäisen toimiston sisustamisen näkökulmasta tiettyjä haasteita.
– Maalaaminen saattaa hieman heikentää levyn vaimentavuutta, ja koska olemme tehdas, minimimäärämme voivat olla tarpeeseen nähden suuria. Mikäli levyä tarvitaan jollain omalla erikoissävyllä tai pienissä määrin, Hansaprintiltä löytyy joustavuutta sellaiseen. Heidän kuvatulostuksensa ei myöskään heikennä levyn vaimennusominaisuuksia, vaan saattaa jopa tehostaa matalien taajuuksien vaimennusta.
Akustiikkalevyjen valmistaja ja toimitilasuunnittelija ovat sujuvat kumppanukset
Tuononen mainitsee, että Ecophonin materiaaleissa on valinnan varaa.
– Akustiikkalevyt voivat olla esimerkiksi iskunkestäviä tai vähän pehmeämpää laatua, jota käytetään eniten kuvatulostukseen sen hyvin soveltuvan pinnoitteen vuoksi. Myös meidän tilojemme suuret taulut on toteutettu juuri tällaisten Akusto Wall Texona C -levyjen muodostamilla kentillä, joissa kuva jatkuu tasaisesti levyltä toiselle.
– Tällainen ratkaisu voi olla 2,7 metriä korkea ja kuinka leveä vain, Tuononen määrittelee.
Hansaprint on toteuttanut Saint-Gobain Finlandin toimitiloissa akustiikkalevyille tulostusta myös Ecophonia laajemmin. Monitilatoimiston ylempiin kerroksiin on toteutettu luontoaiheisia ja yhtiön historiaan liittyviä kuvakollaaseja.
– Toimitimme vain Hansaprintille kuva-aineiston ja he skaalasivat sen oikeisiin mittoihin. Kaikki on sujunut hyvin suoraviivaisesti ja joustavasti, Tuononen kehuu.
Hän kertookin Ecophonin toimineen pitkään yhteistyössä Arazzon kanssa, ja suurkuvatulostusta sekä sisustusratkaisuja tuottaneen yrityksen fuusioiduttua Hansaprintiin, on toiminta jatkunut mutkattomana.
– Hansaprintin henkilöt, jotka hankkivat tuotteitamme, ovat usein samoja. Kun suunnittelija- ja rakennusporukan kanssa ollaan molemmin puolin tuttuja, on helppo kommunikoida, mikä puolestaan vahvistaa luottamusta.
Vahvoja ovat Tuonosen mukaan myös Ecophonin akustiikkalevyt.
– Ne ovat todellakin kestäviä ja niissä pysyy hyvin väri. Samasta syystä ne tukevat kestävää kehitystä ja vihreitä arvoja, sillä ne voidaan kierrättää. Esimerkiksi remontin yhteydessä levyt voidaan ottaa talteen ja käyttää uudestaan.
Kiinnostuitko Hansaprintin ratkaisuista akustiikkalevyillä tai heräsikö aiheesta kysyttävää? Ota yhteyttä suoraan asiantuntijaan:
Tommi Ketola
Myyntijohtaja
Myymälämarkkinointi, suurkuvatulostus,
suoramarkkinointi, transaktiotulostus
+358 40 413 7027
tommi.ketola@hansaprint.fi
Aiheesta lisää
Kuinka toteuttaa näyttävät toimitilat vaivattomasti ja kustannustehokkaasti?
Monessa yrityksessä uudet toimitilat täytyy saada käyttöön pikaisella aikataululla, eikä niiden ilmeeseen välttämättä ehditä panostaa. Samalla ehostuksessa voi huolettaa tilojen käytön häiriintyminen ja kallis hintalappu. Hansaprint vastaa molempiin murheisiin älykkäillä ratkaisuilla.
Saint-Gobain Finlandin pääkonttorissa uudistettiin tilat omilla tuotteilla
Tutustu tarkemmin Saint-Gobain Finlandin toimitilojen uudistukseen, jossa kuva- ja kuviopintaiset akustiikkalevyt ovat Hansaprintin toteutuksia.
Nyt toimistoilla kaivataan viihtyvyyttä ja toimivuutta!
Tänä päivänä toimitilojen monikäyttöisyys korostuu entisestään, kun työntekijät kaipaavat ympärilleen viihtyvyyden lisäksi erilaisiin tilanteisin sopivia työskentelytiloja.
Asiantuntijamme esittelyssä
Myyntipäällikkömme Pekka Meriläisen mukaan parasta päivittäisessä työarjessa on se, että saa olla matkassa valitsemassa asiakkaan tarpeeseen soveltuvia materiaaleja.
– Ja nimenomaan niin, että hyödynnetään myös oikeita ja parhaita tekniikoita kyseiseen asiakkaan projektiin. Näin saadaan näyttävä ja tyylikäs lopputulos.
Hansaprintiltä ammattimaiset palvelut tilasuunnitteluun
HansaInterior
Uuden palvelumme kautta pystyt ketterästi tekemään kevyitä visuaalisia ja akustisia tilamuutoksia, joilla lisätään viihtyvyyttä ja toiminnallisuutta tiloihin. Printatut akustiset elementit tuovat näyttävyyttä ja hillitsevät häiritseviä ääniä.
Visuaalinen kommunikointi
Oli kyseessä myymälämarkkinointi, tuotelanseeraus, ilmeen uudistaminen tai toimiston tuunaus, löydät ratkaisun Hansaprintin suurkuvatuotannon palveluista. Tarjoamme tehokasta ja vaivatonta kokonaispalvelua. Asiantuntemuksemme on käytössäsi aina konseptisuunnittelusta materiaalien valintaan, tuotantoon ja asennukseen.
Inspiraatiota visuaaliseen kommunikointiin myös sosiaalisen median kanavistamme:
Löydät meidät LinkedInistä
Hansaprint Instagramissa
Olemme Facebookissa